Onze inzet
Onroerende zaak belasting (OZB)
De OZB is een algemene heffing die bestaat uit een eigenaren- en een gebruikersdeel. Het gebruikersdeel heffen we alleen voor niet-woningen. Voor 2023 gelden de WOZ-waarden per 1 januari 2022. Door de jaarlijkse herwaardering moeten de OZB-tarieven voor 2023 opnieuw worden berekend en vastgesteld. In 2023 zal de OZB opbrengst stijgen met 2,5% (inflatie). Het voorstel is om de totale OZB opbrengst te verhogen van € 13.725.400 in 2022 naar € 14.104.500 in 2023
Gemeenten kunnen de hoogte van de OZB-tarieven zelf bepalen. Vanaf 2020 is de macronorm vervangen door de benchmark woonlasten van het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lagere Overheden (COELO). De benchmark vergelijkt voor alle gemeenten binnen een provincie de hoogte van de woonlasten voor meerpersoonshuishoudens met een koopwoning. De woonlasten zijn de som van de gemiddeld betaalde ozb, de afvalstoffenheffing en de riool- en waterzorgheffing. Gemeenten kunnen op basis van deze vergelijking rekening houden bij de ontwikkeling van de lokale lasten.
Kostendekkendheid
Binnen de gemeentelijke begroting is een aantal producten opgenomen waarvan is bepaald dat deze op begrotingsbasis niet meer dan kostendekkend mogen zijn. Voorbeelden hiervan zijn de rioolheffing, afvalstoffenheffing, marktgelden, lijkbezorgingsrechten en producten waarvoor leges worden geheven. Voor deze producten is een toelichting opgenomen ten aanzien van de wijze waarop de kostendekkendheid wordt bepaald. Deze toelichting is afgestemd op de vereisten in het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV).
Afvalstoffenheffing
Via de afvalstoffenheffing berekenen wij alle kosten die te maken hebben met het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval, door aan de inwoners. Uitgangspunt is een kostendekkend tarief. De inwoners van Zutphen hebben invloed op hun rekening door goed te scheiden.
Berekening kostendekkende afvalstoffenheffing | |
---|---|
(bedragen *€) | |
Kosten taakveld(en), incl. (omslag)rente | 5.272.900 |
Inkomsten taakveld(en), excl. heffingen | -105.600 |
Netto kosten taakveld | 5.167.300 |
Toe te rekenen kosten | 273.600 |
Overhead incl. (omslag)rente | 82.100 |
BTW | 950.400 |
Totale kosten | 6.473.400 |
Opbrengst heffingen | 6.473.400 |
dekkingspercentage 100% |
Riool- en waterzorgheffing (rioolheffing)
De riool- en waterzorgheffing bestaat (vanaf 2021) alleen nog uit een eigenarendeel. Het eigenarendeel is een vastgesteld bedrag op basis van de kosten van beheer en onderhoud aan de riolering, gedeeld door het aantal woningeigenaren en eigenaren van bedrijven in de gemeente. Bij riool- en waterzorgheffing is geen sprake van jaarlijkse indexering met het inflatiecijfer, maar gaat het om kostenverhaal. De gemeente mag maximaal 100% van de gemaakte kosten verhalen op de burger via de rioolheffing. De tariefvoorstellen voor het eigenarendeel leggen wij eind 2022 aan de gemeenteraad voor.
Berekening kostendekkende riool- en waterzorgheffing | |
---|---|
(bedragen *€) | |
Kosten taakveld(en), incl. (omslag)rente | 2.580.600 |
Inkomsten taakveld(en), excl. heffingen | -500 |
Netto kosten taakveld | 2.580.100 |
Toe te rekenen kosten | 626.400 |
Overhead incl. (omslag)rente | 318.500 |
BTW | 204.500 |
Totale kosten | 3.729.500 |
Opbrengst heffingen (inclusief verminderingen) | 3.729.500 |
dekkingspercentage 100,00% |
Leges
De gemeente levert op aanvraag van individuele burgers een uiteenlopend pakket aan diensten. Door het heffen van leges verhalen we de kosten die we hiervoor maken in principe op de burger die de dienst afneemt. Voorbeelden zijn het verstrekken van een paspoort of het verlenen van een vergunning. Net als bij de Rioolheffing en Afvalstoffenheffing geldt dat de tarieven in de Legesverordening maximaal kostendekkend zijn. De kostendekkendheid dient te worden beoordeeld op de verhouding tussen de kosten en opbrengst per titel uit de Legesverordening.
Berekening kostendekkendheid van de leges | |
---|---|
(bedragen *€) Titel 1 Algemene dienstverlening | |
Kosten taakveld(en), incl. (omslag)rente | 536.129 |
Overhead | 211.029 |
BTW | |
Totale kosten | 747.158 |
Opbrengst heffingen (inclusief verminderingen) | 664.130 |
Mate van kostendekking | 88,89% |
(bedragen *€) Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving | |
Kosten taakveld(en), incl. (omslag)rente | 1.146.018 |
Overhead | 627.817 |
BTW | |
Totale kosten | 1.773.835 |
Opbrengst heffingen (inclusief verminderingen) | 1.472.000 |
Mate van kostendekking | 82,98% |
(bedragen *€) Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn | |
Kosten taakveld(en), incl. (omslag)rente | 46.318 |
Overhead | 35.256 |
BTW | |
Totale kosten | 81.574 |
Opbrengst heffingen (inclusief verminderingen) | 33.577 |
Mate van kostendekking | 41,16% |
Parkeren
Voor het parkeren zijn er 2 soorten heffingen:
- parkeergelden via betaald parkeren en parkeervergunningen
- boetes
De opbrengst van de parkeergelden en parkeervergunningen zullen met 2,5% stijgen, voor parkeerboetes volgen wij de landelijk vastgestelde maximale bedragen.
Kwijtscheldingsbeleid
Als iemand met schulden door geldproblemen de opgelegde heffing niet kan betalen, kan hij in aanmerking komen voor kwijtschelding van de afvalstoffenheffing en hondenbelasting. In de begroting zijn daar voor 2023 de volgende bedragen voor opgenomen:
- € 296.000 voor kwijtschelding van de afvalstoffenheffing
- € 20.200 voor kwijtschelding van de hondenbelasting.
Net als in voorgaande jaren kunnen we vooraf kwijtschelding verlenen op basis van de gegevens van het landelijke Inlichtingenbureau van het Ministerie van Sociale Zaken. Hierbij geeft een inwoner vooraf toestemming om zijn gegevens zoals die bij de landelijke overheid bekend zijn, te gebruiken voor de kwijtscheldingsaanvraag. Als voldaan wordt aan de kwijtscheldingsnormen wordt automatisch vooraf kwijtschelding verleend. Aanvragers die geen automatische kwijtschelding krijgen, omdat bijvoorbeeld niet alle gegevens konden worden gecheckt, kunnen achteraf een aanvraag indienen. Soms wijzen we een aanvraag af vanwege een te hoog inkomen en/of een te hoog vermogen.