Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Onze inzet

Beheer en onderhoud openbare ruimte

  • We zetten in opdat alle kapitaalgoederen in de openbare ruimte zijn opgenomen in beheersystemen, waarvan een groot aantal gegevens ook geografisch digitaal gekoppeld zijn.
  • We beheren al onze kapitaalgoederen zo integraal mogelijk, om daarmee maximale doelmatigheid en efficiëntie te bereiken. Daarvoor beschikken we per onderdeel over beheer- en onderhoudsplannen die minimaal eens per jaar op elkaar worden afgestemd. Waarbij tegelijkertijd een doorkijk wordt gemaakt voor de komende jaren. Hierin is het beheer van een aantal kapitaalgoederen leidend en waarbij andere kapitaalgoederen qua beheer en onderhoud volgend zijn. Rioolvervanging en wegenonderhoud zijn de belangrijkste parameters voor de onderhoud- en/of vervangingsopgave. In de nabije toekomst komt de opgave rondom energietransitie hier als belangrijke integrale opgave bij.
  • De hele openbare ruimte moet schoon, heel, veilig en leefbaar zijn. Voor het centrum en de winkelcentra is beeldkwaliteitsniveau (netheidsonderhoud) A vastgesteld. Voor de rest van de gemeente geldt niveau B. Deze kwaliteitsniveaus staan weergegeven in de Beeldkwaliteitscatalogus van de Openbare Ruimte van het CROW.  
  • Bij onderhoud, beheer en (her)inrichting stemmen we zo nodig af met vakgebieden als sport en beweging, jeugdbeleid en preventiebeleid jeugdcriminaliteit.

Samenwerking/participatie

  • Bij het beheer en onderhoud van de openbare ruimte betrekken we steeds meer omwonenden. Werken we steeds meer samen met bewoners in instellingen. Zo ruimen bijvoorbeeld cliënten van Zozijn zwerfvuil op in delen van de stad. Ook hebben wij afspraken gemaakt met individuele inwoners om delen van de wijk schoon te houden of kleine groenvakken te onderhouden die grenzen aan hun eigen tuin. Het gaat dan om het “netheidsonderhoud”.
  • Binnen het groenonderhoudsbestek dat in 2020 door een drietal aannemers is aangenomen is participatie een belangrijk gunningscriterium geweest. Helaas is door de coronacrisis het nog niet gelukt hier goede invulling aan te geven. De aannemers staan klaar, om zodra de maatregelen voldoende zijn versoepeld, hier ook daadwerkelijk invulling aan te geven.
  • Om beter in te kunnen spelen op de landelijke Bestuursopdracht Water (BW), werken we binnen de Afvalwaterketen samen met het WRIJ en de gemeente Lochem. Een van de gezamenlijke opgaven is om, door samenwerking tussen de organisaties, te zorgen voor een doelmatige en transparante waterketen, tegen zo laag mogelijke kosten voor inwoners en bedrijven.

Wegen

  • We zetten in op een nieuw wegenbeleidsplan. Daarin staat hoe de gemeente de komende periode omgaat met de verhardingen. Het beleidsplan stellen we op op basis van assetmanagement. Daarbij spelen mee: wet- en regelgeving, beleid en ambitie, de strategische, tactische en operationele kaders en de financiën.
  • Tegen de achtergrond van wet- en regelgeving is de risicoaansprakelijkheid voor de gemeente als wegbeheerder een factor van belang. Voor wegen en paden die bestaan uit elementenverharding is onderhoudsniveau C (volgens CROW-normen) vastgesteld. Voor het centrum houden we onderhoudsniveau B aan.

Openbare verlichting

  • De 4e fase van het vervangingsplan voor openbare verlichting is ingang gezet. Elke 2 jaar, tot eind 2030, is er een budget voor vervanging beschikbaar. We streven naar een zo energiezuinig mogelijke toepassing.
  • We stellen het krediet beschikbaar om in 2023 en 2024 een (oud) deel van de openbare verlichting te vervangen. Vervolgens wordt een vervangingsplan opgesteld en het werk aanbesteed. In 2023 en 2024 zal een aannemer de grootschalige vervanging uitvoeren waarbij lichtmasten van 40 jaar en ouder en verlichtingsarmaturen van 20 jaar en ouder worden vervangen. Het werk wordt in fases uitgevoerd en per wijk afgerond.

Riolering

  • Het rioolbeheerprogramma maakt duidelijk wat er aan de riolering moet gebeuren. Het geeft inzicht in het kwaliteitsniveau en de verwachte levensduur van de riolering.
  • Bij grootschalige veranderingen aan het riool onderzoeken we tevens hoe we het hemelwater zo goed mogelijk gescheiden kunnen verwerken. Het streven is om het hemelwater ter plaatse in de bodem te infiltreren.
  • Als we iets moeten doen aan het riool, doen we dat zoveel mogelijk tegelijk met andere veranderingen in de openbare ruimte zoals aan wegen, openbare verlichting, water of groen. Zo kan tijd en geld effectief worden gebruikt en blijft de overlast voor bewoners en de schade aan de omgeving zo klein mogelijk.
  • Uitgangspunt is daarbij dat de extra benodigde financiële middelen niet gedekt kunnen en mogen worden uit het rioolbudget.
  • Stapsgewijs voeren we het Watertakenplan 2021-2025 in, waarin de drie wettelijke zorgplichten zijn opgenomen.

Water

  • We meten en monitoren om inzicht in grondwaterstanden te krijgen. Ons eigen oppervlaktewater beheren en onderhouden we door te maaien.
  • Het overgrote deel van het oppervlaktewater is in beheer en onderhoud bij Waterschap Rijn & IJssel (WRIJ).
  • Al het oppervlaktewater is onderdeel van het watersysteem rond Zutphen.

Civieltechnische kunstwerken

  • Het onderhoud aan onze kunstwerken stellen we vast op basis van periodieke inspecties en de verwachte levensduur. Met die gegevens wordt het Meerjarenplan Civieltechnische Kunstwerken geactualiseerd voor een periode van minimaal 5 jaar.
  • Op grond van het meerjarenplan wordt de financiering van het groot onderhoud bepaald. Waar mogelijk passen we duurzame materialen en energie toe.
  • Voor de vervanging van de westelijke aanbruggen van de oude IJsselbrug in 2032-2033 wordt in de meerjarenbegroting een reserve opgebouwd.

Onderliggende stukken

  • De Groenatlas Zutphen, het Bomenbeleidsplan, de Bomenverordening (wordt onderdeel van de Verordening Fysieke leefomgeving), het Landschapsontwikkelingsplan, de Visie landelijk gebied, de Inrichtingsvisie Stedelijk Uitloopgebied, de beheervisie voor de Algemene Begraafplaats aan de Warnsveldseweg en Ruimte voor Spelen in Zutphen vormen de kaders voor de (her)inrichting, het beheer en onderhoud van het openbaar groen.
  • Tevens is het beheersysteem van grootbelang om areaal en de verschillende producten bij te houden en om overzichten te genereren. Een aantal plannen en verordeningen worden herzien.

Onderhoud eigen panden

  • We hebben een meerjarig onderhoudsprogramma (MJOP) voor onze panden. Structureel bekijken we wat aan onderhoud nodig is.
  • Ons beleid is gericht op onderhoud op een redelijk niveau (onderhoudsniveau 3). De actualisatie van uitvoer en prijzen gebeurt eerder als de geplande 5 jaar.
  • Dit is noodzakelijk door de sterk stijgende materiaalprijzen en de krapte op de arbeidsmarkt.
  • Bij investeringen en onderhoud staat duurzaamheid voorop.

Accommodaties

  • De behoefte aan maatschappelijk vastgoed (bijvoorbeeld sporthallen, buurtcentra) is altijd in beweging. Wij wegen financieel en maatschappelijk rendement tegen elkaar af. Op die manier maken we afgewogen keuzes rond het afstoten of aankopen van panden.
  • Ons accommodatiebeleid ligt vast in een beleidskader, echter door recentelijke juridische uitspraken is een herijking noodzakelijk.
  • Het sport en Accommodatiebedrijf is eind 2021 opgericht en de binnensport (gymzalen) is overgedragen voor beheer.

Vastgoedbeleid

Met ons vastgoed helpen wij politiek-bestuurlijke doelen te realiseren. Voor de realisatie zijn de beleidsvelden (denk aan sport, cultuur, welzijn en onderwijs) aan zet. Wij stemmen met hen af en adviseren hen.

Deze pagina is gebouwd op 11/10/2022 11:10:39 met de export van 11/10/2022 11:03:35